نرخ بازگشت دوباره افراد به مطب شما چقدر است؟

آیا می دانید چند درصد از مراجعین شما بعد از حضور در مطب شما دوباره باز می گردند؟

یکی از عوامل مهم برای داشتن تعداد مراجعین زیاد برگشت دوباره افراد به مطب و کلینیک شما است. در صورتی که خدمات و سرویس هایی که توسط شما ارائه می گردد ممکن است بطور مداوم توسط مراجعین استفاده گزدد دانستن این موضوع که نرخ بازگشت افراد چقدر است اهمّیّت بالایی دارد.

درصورتی که به تجربیات گذشته خود در مطب فکر کنید ممکن است تخمینی از میزان بازگشت افراد بزنید که این تخمین بیشتری بصورت عددی کیفی بیان می‌گردد. برای مثال ممکن است بگویید افراد زیادی بعد از یکبار مراجعه به ما باز می‌گردند. امّا نمی‌توانید بگویید منظورتان از زیاد چه تعد‌اد از افراد را در بر می‌گیرد و این افراد چه ویژگی مشتری داشته‌اند.

استفاده از سرویس‌ها و تکنولوژی‌های جدید

با گذشت زمان تعداد سرویس‌ها و امکاناتی که برای مطب‌ها و کلینیک‌ها ارائه می‌گردند افزایش می‌یابد. با استفاده از این سرویس‌ها شما می‌توانید اطلاعات متنوعی را در رابطه با مراجعین خود ثبت کنید. این اطلاعات به شما کمک می‌کنند تا با تحلیل آنها خدمات خود را به بهترین شکل بهبود دهید.

استفاده از سرویس‌های وقت‌دهی الکترونیک چه با استفاده از وبسایت‌های فعال در این زمینه و چه با استفاده از نرم‌افزارهای مدیریت کلینیک به شما کمک می‌کند تا بتوانید اطلاعات مروبط به مراجعین را ذخیره کرده و از این اطلاعات استفاده نمایید. در نظر داشته باشید که باید تمامی اطلاعات مربوط به وقت‌دهی را داشته و با استفاده از آنها نرخ بازگشت را محاسبه کنید. در صورتیکه در کلینیک خود چندین روش مختلف (مانند ثبت سنّتی و اینترنتی) داشته باشید، استفاده از تمامی این اطلاعات برای تحلیل به شما خروجی بهتری خواهد داد.

استفاده از راهکارهای سنّتی

شاید استفاده از راهکارهای سنتی متداول‌ترین روش برای ارزیابی میزان بازگشت افراد به مطب و کلینیک باشد. شما با استفاده از تجربیات گذشته خود و کارکنانتان متوجه میزان نرخ بازگشت افراد می‌شوید. حتی در صورتی که بصورت سنّتی (یادداشت) به مراجعین وقت‌دهی شود با اشتفاده از این اطلاعات می‌توانید میزان بازگشت افراد به کلینیک خود را ارزیابی نمایید.

راهکار دوم استفاده و بروز رسانی پرونده پزشکی مراجعین است. در صورتی که پرونده افراد را بروز رسانی کنید با استفاده از داده‌هایی که روی کاغذ ثبت شده است و وارد کردن این اطلاعات به کامپیوتر قادر خواهید بود که میزان تکرار مراجعه را بصورت میانگین برای هر فرد بسنجید. البته این روش زمانبر بوده و معمولاً این اطلاعات در اکثر مطب‌ها و کلینیک‌ها وجود ندارد.

استفاده از روش سنّتی بسیار مشکل و زمانبر می‌باشد امّا اطلاعات مناسبی را در اختیار مدیران مطب و کلینیک قرار می‌دهد.

مزایای محاسبه نرخ بازگشت

با محاسبه این نرخ شما اطلاعات گسترده‌ای کسب خواهید کرد. این نرخ یکی از ملاک‌هایی است که با استفاده از آن می‌توانید میزان رضایت مراجعین کلینیک خود را بسنجید. هر چقدر نرخ بازگشت افراد به مطب شما بیشتر باشد نشان‌دهنده رضایت بیشتر آنها می‌باشد.

مزیّت دوم محاسبه این نرخ مقایسه دوره‌های مختلف تاریخی از نظر عملکردی است. با محاسبه این نرخ در دوره‌های مختلف متوجه می‌شوید که در این زمان‌ها تعداد بازگشت افراد چگونه تغییر کرده است و در صورت نیاز دلایل مربوط به این تغییرات را نیز بررسی می‌نمایید.

در صورتی که از نرم‌افزار مدیریت کلینیک استفاده می‌نمایید و به اطلاعات متنوعی از مراجعین دسترسی دارید می‌توانید تحلیل‌ بسیار دقیقتری از مراجعه کنندگان داشته باشید. برای مثال میزان نرخ مراجعه مجدد را برای آقایان و خانم‌ها بصورت جداگانه محاسبه کنیدو حتی دلایل مراجعه مجدد افراد را نیز بصورت دقیق‌تری بررسی نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *