چرا و چگونه مدیریت مطب میزان رضایت مراجعین را بسنجد ؟

چرا و چگونه مدیریت مطب میزان رضایت مراجعین را بسنجد ؟

سنجش مدیریت مطب

در این پست دلایل سنجش میزان رضایت مراجعین بیان می گردد. پس از آن چگونگی پیاده سازی آن توسط مدیریت مطب بررسی می شود.

بررسی میزان رضایت مراجعین را می توان به  سنجش نبض مطب تشبیه نمود. مدیریت مطب باید در بازه های مختلف زمانی، میزان رضایت مراجعین را ارزیابی نماید. نحوه ارزیابی و دلایل آن در ادامه بررسی خواهد شد.

چرا باید رضایت مراجعین را سنجید ؟

در طول روز ممکن است تعداد زیادی از افراد به شما مراجعه نمایند. امّا آیا می دانید پس از خروج این افراد از مطب، تجربه آنها از این مراجعه چگونه بوده است؟ مهمترین عاملی که می تواند موجب افزایش مراجعین مطب شما گردد، رضایت مراجعین فعلی است. در صورتی که مراجعین فعلی از خدمات شما رضایت داشته باشند، خدمات شما را به دیگران نیز پیشنهاد می کنند. در حقیقت هر چقدر تعداد بیشتری از مراجعین شما رضایت داشته باشند، شما بازاریابان بیشتری خواهید داشت.

علاوه بر نقش مستقیم  بر تعداد مراجعین، رضایت بیشتر می تواند موجب برندینگ شخصی مدیریت مطب و متخصص گردد. در صورتی که شما بتوانید برندینگ مناسب تری داشته باشید، افراد راغب به پرداخت مبلغ بیشتری برای خدمات شما خواهند بود. بنابراین رضایت بیشتر موجب پرداخت بیشتر نسبت به خدمات مشابه در دیگر مطب ها می شود.

رضایت مراجعین ملاک بسیار مهمی برای ارزیابی نحوه مدیریت مطب است. در صورتی که رضایت افراد کاهش پیدا کند به مدیریت مطب متوجه می گردد که قطعاً مشکل جدیدی رخ داده است. در صورتی که ارزیابی دوره ای به درستی انجام گیرد مدیریت مطب می تواند این مشکلات را کشف نماید. بنابراین مزیت مهم دیگر ارزیابی، کمک به شناسایی و رفع مشکلاتی است که شاید مدیریت مطب بدون نظرسنجی نمی توانست آنها را کشف نماید.

بهترین مرجع برای ارزیابی مجموع خدماتی که شما ارائه می دهید، مراجعین می باشند. همچنین در صورتی که فردی شکایت و یا اعتراضی داشته باشد این نظرسنجی ها به وی این احساس را می دهد که به رضایت وی اهمیت داده می شود. مدیریت مطب باید در دوره های زمانی مشخص و یا بصورت دائمی از نتایج ارزیابی وضعیت مطب از نظر مراجعین مطّلع گردد.

چگونه رضایت مراجعین مطب را بسنجیم ؟

اولین موضوع در سنجش رضایت مراجعین مشخص نمودن اهداف سنجش است. مدیریت مطب ابتدا باید مشخص نماید که این سنجش با چه اهدافی صورت می گیرد. پس از آن با دقت بخش هایی که باید مورد سنجش قرار بگیرند را باید مشخص نمود. بخش های مختلف که با مراجعین در ارتباط هستند هر یک به طرزی می توانند در رضایت افراد تاثیر گذار باشند. سعی کنید تمامی این بخش ها را بدرستی شناسایی نمایید. پس از آن سوالاتی که باید پرسیده شود را طرح نمایید. این سوالات باید طوری طراحی شوند که تمام اهداف را پوشش دهند. در مرحله بعد باید روشی که سوالات پرسیده می شود مشخص گردد.

مدیریت مطب باید روش انتخابی را طوری انتخاب نماید که مراجعین به راحتی بتوانند نظرات خود را بیان نمایند.