چگونه مراجعین مطب خود را افزایش دهیم (راه های بازاریابی برای مطب) بخش اول

مشتری مطب

چگونه مراجعین مطب خود را افزایش دهیم – بخش اول

 

برای افزایش دادن مشتریان مطب راه های زیادی وجود دارد اما باید در نظر گرفت که هر یک از این راه ها ممکن است با توجه به هزینه ای که برای آنها می شود اهدافی که ما برای مطب خود دنبال می کرده ایم را محقق نکنند. برای همین برای افزایش تعداد مراجعین باید قبل از هر چیز راه های مختلف را بررسی کرد و با توجه به هزینه، تعداد مشتری جذب شده و طبعات طولانی مدت هر راهکار، تصمیم گیری شود.

برای مثال فرض کنید که یک دکتر بسیار معروف با یک سایت تخفیف گروهی قرارداد ببندد. حال تعداد زیادی از افرد می توانند با قیمت بسیار کم به خدمات این دکتر دسترسی داشته باشند!. این نوع جذب مشتری شاید باعث رشد شدید تعداد مشتریان شده باشد اما می تواند: 1-برند شخصی دکتر مورد نظر را به شدت تحت تاثیر قرار دهد 2-باعث ایجاد بی نظمی و به طبع آن نارضایتی مشتریان گردد.

بنابراین در این مقاله راه های مختلف برای افزایش مشتریان مطب بیان و  بررسی می شوند.

1-تبلیغات دهان به دهان یا word of mouth برای افزایش تعداد مشتریان مطب

با قاطعیت می توان گفت که بهترین و شاید دشوار ترین راه برای افزایش مراجعین مطب تبلیغات دهان به دهان (تبلیغات ویروسی) می باشد. به احتمال قریب به یقین شما هم تا بحال مراجعه کننده ای داشته اید که بواسطه دوستان و یا آشنایان تعریف شما را شنیده باشد.

در خیلی از موارد به همین علت به شما مراجعه می نمایند. این اتفاق همان مفهوم word of mouth  است.

برای آنکه بتوانید با استفاده از این روش مراجعین بیشتری جذب نمایید باید تمامی خدمات خود را به شکلی ارائه دهید تا مراجعین مطب شما پس از خروج از مطب تجربه و احساس خوبی از استفاده از خدمات شما داشته باشند.  بنابراین باید از زمانی که مشتری اولین تماس را با شما برقرار می کند (تلفنی، حضوری و یا حتی مشاهده وبسایت شما) تا زمانی که دوره خدمت دهی به وی به اتمام رسید تجربه و احساس خوبی نسبت به شما داشته باشد.

مزایا: شما بصورت مداوم مراجعه کننده های زیادی خواهید داشت، تمرکز هزینه شما بجای تبلیغات بیرونی باشد بر روی خدمات درونی خواهد بود، لذت داشتن مراجعین خشنود، برندینگ شخصی.

معایب:زمان بر بودن، نیاز به تخصص بالا در زمینه کاری مورد نظر دارد.

درصورت تمایل می تواند با مطالعه مطلب زیر درباره تبلیغات دهان به دهان بیشتری بخوانید و راهکار افزایش سرعت این روش را مطالعه کنید.

2-استفاده از وبسایت برای افزایش مشتریان مطب

 

پیشترفت تکنولوژی، دسترسی افراد به تکنولوژی و افزایش دانش در رابطه با فضای مجازی باعث شده تا اهمیت داشتن یک وبسایت مناسب برای مطب ها روز به روز افزایش پیدا کند. حتی برای افزایش بازاریابی دهان به دهان نیز داشتن وبسایت مناسب تاثیر زیادی خواهد داشت.

اما یک وبسایت مناسب چه ویژگی هایی دارد و چگونه باعث افزایش مشتریان می گردد؟

یک وبسایت مناسب باعث می شود تا مشتریان مطب با شما آشنا شده و در فرآیند انتخاب پزشک نام شما را هم در ذهن داشته باشند.پس از آن در مرحله انتخاب محتوایی در اختیار افراد قرار دهد تا تعداد زیادی (مشتریان بالقوه)  را راغب کند تا مطب شما را انتخاب کنند. بنابراین در مرحله اول در زمانی که تصمیم به راه اندازی یک وبسایت گرفتید باید به فکر دیده شدن وبسایت در صفحه اول گوگل باشید.

برای اینکه بتوانید سریعتر مشتری جذب نمایید در ابتدا می توانید با طراح وبسایت خود مشورت کرده تا بتوانید در مواردی که سریعتر می توان وبسایت را در صفحه اول نمایش داد طراحی را انجام شود. برای مثال در صورتی که فردی کلمات “فیزیو تراپی سعادت آباد” را جستجو کرد با توجه به اینکه مطب شما در سعادت آباد قرار گرفته است، وبسایت شما هم نمایش داده شود. به این شکل افرادی که در محله سعادت آباد نزدیکی مطب برایشان از اهمیت بالایی برخورد دار است وبسایت شما را خواهند دید. در مرحله بعد باید محتوای سایت خود را طوری تنظیم نمایید تا افراد (مشتریان بالقوه) به شما اعتماد کرده و به شما مراجعه نمایند.

مزایا:سرمایه گذاری بلند مدت که باعث می شود بطور مداوم مراجعین جدید داشته باشید، کمک به افزایش تبلیغات دهان به دهان، برندینگ شخصی.

معایب: هزینه اولیه این روش در صورتی که هدف شما داشتن وبسایت مناسب و دیده شدن در گوگل باشد بیش از 2 میلیون تومان بوده، دیده شدن در صفحه اول گوگل زمانبر است.

پیشنهاد:

1-در صورتی که می خواهید از این روش استفاده کنید پیشنهاد می گردد که یا با فردی که به وی اطمینان دارید و از تخصص کافی برخوردار است کار کنید و یا از فردی که تخصص بالایی دارد مشاوره بگیرید.

2-دیده شدن در صفحه اول کاری زمان بر می باشد و همچنین افرادی که این روش را انتخاب می کنند در حقیقیت باید با یکدیگر بر سر این مسئله رقابت کنند. بنابراین هرچه زودتر این روش را پیاده سازی کنید نیاز به هزینه و زمان کمتری برای دیده شدن می باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *