چگونه مراجعین مطب خود را افزایش دهیم (راه های بازاریابی برای مطب) بخش دوم

مشتری مطب

چگونه مراجعین مطب خود را افزایش دهیم – بخش دوم

در بخش اول دو روش بسیار مناسب امّا طولانی مدت استفاده از بازاریابی دهان به دهان (word of mouth) و استفاده از وبسایت برای افزایش مشتریان مورد بررسی قرار گرفت و معایا و مزایای آن نیز بیان شد. در این بخش نیز قصد داریم تا 3 روش متداول دیگری را برای افزایش مشتریان مطب مورد بررسی قرار دهیم.

استفاده از مجلات و رسانه های چاپی

استفاده از مجلات و رسانه های چاپی کاری متداول برای جذب مشتری مطب می باشد که معمولاً مطب های زیادی برای آن هزینه می کنند. امّا برای انجام این گونه تبلیغات باید موارد مهمی را در نظر داشت. ابتدا باید اطلاعات و شناخت مناسبی از مراجعین خود داشته باشید و بدانید که آنها چگونه تصمیم گیری می کنند. برای مثال در صورتی که نزدیکی مطب برای آنها اهمیت بالایی دارد شما می توانید مجلاتی را که بصورت محله ای پخش می شوند را انتخاب کنید. به این شکل هم هزینه کمتری کرده اید و هم مخاطبان (مشتریان بالقوه) بیشتری تبلیغات شما را خواهند دید.

نوع خدماتی که ارائه می دهید نیز باید در نظر گرفته شود. برای مثال در صورتی که شما خدمات منحصر بفرد و بخصوصی ارائه می کنید باید مجلاتی را انتخاب کنید که مخاطبان آنها بیشترین شباهت را به مشتریان شما دارند. بنابراین برای انتخاب نوع مجله دو مورد اصلی را در نظر بگیرید.1-خدمات شما چه ویژگی هایی دارد 2- رفتار مشتریان و مخاطبان شما چگونه است. پس از در نظر گرفتن این موارد مجلات مختلف را شناسایی کنید و بهترین آنها را با توجه به این دو مورد انتخاب نمایید.

برای شناخت بهتر مشتریان در کنار استفاده از تجربیات خود می توانید از اطلاعات مربوط به نرم افزار مطب و نظرسنجی نیز استفاده کنید. در کنار تجربه شخصی استفاده از نظر مستقیم مشتریان و اطلاعات آنها نقش بسیار موثری در بینش شما در رابطه با مشتریان مطب دارد.

مزایا: بازده مناسب در صورت انتخاب اصولی، نتیجه دهی سریع، در صورت انتخاب اصولی بازده درآمدی بالایی دارد.

معایب: در صورتی که خدمات شما با انتظارات مشتری فاصله داشته باشد نتیجه کوتاه مدت است.

پیشنهاد:

در صورتی که برای افزایش مشتریان مطب این روش را انتخاب نمودید خدمات خود را متناسب با سطح توقع مشتریان ارائه دهید. در صورتی که مشتریانی که با این روش جذب شما شده اند از خدمات شما راضی باشند،  تعداد مراجعه به ازای یک مشتری به مطب شما بیشتری خواهد شد. همچنین مشتریان جدید می توانند با توجه به آنچه در بخش اول گفته شد به بازاریابان شما تبدیل شوند.

استفاده از تبلیغات مجازی برا افزایش مشتریان مطب

استفاده از از تبلیغات در فضای مجازی راهی رایج برای افزایش تعداد مشتریان مطب می باشد. با توجه به نوع کار مطب ها ما این نوع تبلیغات را به دو دسته تقیسیم می کنیم:

1-فعالیت در شبکه های اجتماعی (مانند اینستاگرام) 2-تبلیغ در وبسایت ها و یا از طریق افراد تاثیر گذار در شبکه های اجتماعی

هر کدام از این مورد ها دارای مزایا و معایبی است که در ادامه آنها را بررسی می نماییم.

1-فعالیت در شبکه های اجتماعی

فعالیت در شبکه های اجتماعی همچون اینستاگرام باعث می شود تا افراد مختلف با نوع خدمات شما آشنا شوند. امّا این روش نیاز به بروز رسانی مداوم مطالب دارد و شما باید سعی کنید تا با کمک مشتریان فعلی خود میزان مخاطبین را افزایش دهید. سرعت رشد مشتریان در این روش بصورت خطی تغییر نمی کند. در صورتی که مخاطبین شما کم باشند این روش تاثیر زیادی در تعداد مشتریان مطب نخواهد داشت. امّا در صورت تداوم در استفاده اصولی از این روش مخاطبان و مشتریان مطب با شتاب فزاینده ای رشد می کنند.

قبل از استفاده از این روش در رابطه با محتوایی که می خواهید به اشتراک بگذارید بدقت تحقیق کنید. اشتراک گذاری عکس نمونه کارهای شما ممکن است مخاطبان شما را جذب نکند. بجای آن ساخت کلیپ های آموزشی شاید هم تعداد مخاطبان را افزایش دهد و هم در برندینگ شخصی شما بسیار تاثیر گذار باشد.

2-تبلیغ در وبسایت ها و شبکه های اجتماعی

شما می توانید بجای آنکه بصورت مداوم در شبکه های اجتماعی حضور داشته باشید از این روش استفاده کنید. همچنین این روش جایگزین مناسبی برای تبلیغات چاپی است. در این حالت باید ابتدا وبسایت ها و یا افراد تاثیر گذاری که مخاطبانشان بیشترین شباهت را به مشتریان مطب شما دارند انتخاب نمایید. سپس با توجه به تعداد مخاطبان این موارد و هزینه ای که تبلیغ برای شما خواهد داشت تصمیم گیری نمایید. این روش می تواند کمک زیادی به رشد مشتریان داشته باشد.

مزایا: تعداد مخاطبان زیاد، سرعت بالا در جذب مشتری، برندینگ مطب، بازده بالا در صورت انتخاب درست.

معایب: در صورتی که انتخاب شما غلط و نا مناسب باشد بازده آن نتایج منفی خواهد داشت.

پیشنهاد:

زمانی از این روش استفاده نمایید که بررسی کاملی برای انتخاب بهترین وبسایت و یا فرد نجام گرفته باشد. در صورت انتخاب درست رسانه تبلیغاتی تعداد مشتریان مطب شما بصورت قابل توجهی افزایش خواهد یافت. همچنین این روش می تواند کمک زیادی به رشد وبسایت شخصی شما نماید.

استفاده از سایت های تخفیف گروهی

این روش نیز یکی دیگر از راه هایی است که در این سال ها رشد قابل توجهی داشته است. این روش یکی از ساده ترین روش ها برای افزایش مشتریان مطب می باشد.

با استفاده از سایت های تخفیف گروهی شما می توانید خدمات خود را با تخفیف پیش فروش نمایید. در این روش شما باید مبلغی از علاوه بر تخفیف، مبلغی از فروش را هم ب وبسایتی که تخفیف را می فروشد بپردازید. برای استفاده از این روش ظرفیت خدمت دهی مطب خود را با دقت بررسی نمایید. پس از آن باید خدمات مشابه با خود را در این نوع وبسایت ها بررسی نمایید. دلیل این بررسی داشتن برآوردی از تخفیفی است که موجب ایجاد انگیزه در مشتریان می گردد. پس از برآورد این مبلغ تخفیف با توجه به هزینه ای که وبسایت از شما طلب می کند میزان سودآوری این روش را محاسبه نمایید.

توجه داشته باشید درصورتی که خدمات شما با کیفیت باشد سود شما بیش از مبلغی است این کار بدست آورده اید. دلیل این امر می تواند تکرار مراجعه افراد بدون داشتن تخفیف و نیز بازاریابی افراد برای شما باشد. بنابراین برای استفاده از این روش تمامی این موارد را بدقت در نظر داشته باشید. بهترین استفاده از این روش زمانی است که شما خدمات با کیفیتی ارائه دهید تا افراد ترغیب شوند بدون تخفیف نیز از این خدمات استفاده نمایند.

مزایا: نتیجه بسیار سریع، می تواند مشتریان بسیار زیادی را در مدت کم جذب کند

معایب: ممکن است درآمد حاصل از آن در کوتاه مدت زیاد نباشد، زمانی که برندینگ اهمیت داشته باشد توصیه نمی شود

پیشنهاد:

در صورتی که مطب خود را به تازگی افتتاح کرده اید این روش بسیار مناسب است. حتی اگر درآمد کوتاه مدت زیادی جذب نکند با خدمت دهی مناسب می توانید مشتریان خود را در طولانی مدت افزایش دهید.

جمع بندی نهایی:

با توجه به روش هایی که در دوبخش بیان شد شما می توانید با در نظر گرفتن وضعیت فعلی مطب و نیز رفتار مشتریان خود، تصمیم به انتخاب یک یا چند روش بگیرید. در نظر داشته باشید که این روش ها را می توان هم زمان مورد استفاده قرار داد و هریک تقویت کننده دیگری باشد. برای مثال داشتن وبسایت و تبلیغ خدمات در فضای مجازی با ارجاع افراد به سایت شما، همزمان مشتریان را افزایش داده و وبسایت را تقویت می نماید.

نکته مهمی که در انتخاب تمامی این روش ها باید در نظر داشته باشید رفتار مشتریان مطب است. هرچقد شناخت شما از رفتار مشتریان مطب بیشتری باشد انتخاب شما هوشمندانه تر خواهد بود. بنابراین برای داشتن مشتریان بیشتر باید شناخت دقیقی از موارد زیر داشته باشید:

1-نوع و ماهیت خدماتی که ارائه می دهید 2-رفتار مشتریان 3-روشی که استفاده می کنید

با مشخص کردن 2 مورد ابتدایی می توانید روش مناسب را انتخاب کرده و به شکل مناسبی به اهداف خود دست پیدا کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *