چگونی عملکرد مطب را ارزیابی کنیم ؟

چگونه عملکرد مطب را ارزیابی کنیم ؟

ارزیابی عملکرد مدیریت مطب

“کاری را که نتوان اندازه گرفت نمی توان بهبود داد”. این اصطلاحی است که برای تاکید بر اهمّیت ارزیابی بیان می شود. برای ارزیابی عملکرد مطب، روش های مختلفی وجود دارد. مدیریت مطب باید با توجه به اهداف و امکانات روش مناسب را انتخاب نماید. در این پست استفاده از اطلاعات پرونده الکترونیک، ارزیابی عملکرد افراد، استفاده از داده های مالی مواردی است که برای ارزیابی مورد بررسی قرار می گیرند.

1-استفاده از اطلاعات پرونده الکترونیک مطب

یکی از بهترین منابع برای ارزیابی عملکرد مطب پرونده الکترونیک می باشد. با استفاده از اطلاعات تحلیلی شما می توانید تمامی خدماتی که ارائه شده به تفکیک مشاهده نمایید. با این اطلاعات شما متوجه خواهید شد که در کدام خدمات تقاضای بیشتری دارید.

ارزیابی خدمات بصورت جداگانه و منفرد

خدمات مختلف را با توجه به تقاضا مقایسه نمایید. نقاط ضعف خود را متوجه می شوید و می توانید در صورت افزایش و یا کاهش در تقاضای یک خدمت خاص، دلایل آن را بررسی نمایید.

تحلیل تغییر در تقاضای هر خدمت و ارزیابی آن به مدیریت مطب کمک می کند تا در برنامه ریزی و ایجاد بهبود عملکرد بهتری داشته باشد. در صورتی که خدمتی در گذر زمان با نزول تقاضا مواجه باشد، با یافتن دلیل آن شما می توانید خدمات خود را ارتقاء دهید.

میزان تقاضای هر خدمت را در بازه های زمانی مختلف نیز بصورت جداگانه اندازه گیری نمایید. با این کار شما مشاهده می کنید که در زمان های مختلف تقاضای خدمات به چه صورتی تغییر کرده است. با بررسی این تغییرات و دلایل آنها می توانید عوامل موثر بر تقاضای خدمات را شناسایی نمایید. مدیریت مطب با شناسایی این عوامل قادر خواهد بود تا با حذف مواردی که نقش منفی در تقاضا داشته اند، خدمات مطب را به بهترین شکل ارائه دهد.

ارزیابی خدمات بصورت کلّی

تعداد کل پرونده های جدید را در طول بازه زمانی مشخص اندازه گیری کنید. با سنجش این عدد در زمان های مختلف شما می توانید نقش عوامل مختلف را در میزان تقاضا بسنجید. برای مثال در صورتی که در فصول مختلف میزان مراجعه کننده جدید به مطب تغییر کند شما می توانید برای تاریخ های مختلف با توجه به پیشبینی خود، به بهترین شکل به مراجعین خدمت دهی نمایید.

درصورتی که تغییری در مطب خود ایجاد کردید که بر تمامی خدمات شما تاثیر گذار بود، با این روش می توانید تاثیر آن را بسنجید.

2-ارزیابی عملکرد افراد

ماهیت کار مطب بشکلی است که بهترین راه برای ارزیابی، روش ارزیابی 360 درجه (360dgree feedback) می باشد. در این روش شما باید برای ارزیابی هر فرد از مشتریان، همکاران، زیردستان و مدیر مستقیم آن فرد درباره عملکرد وی نظرخواهی نمایید. برای نظر هر گروه نیز باید وزن مشخصی تعیین نمایید. وزن نظر مدیریت مطب (مدیر مستقیم) باید از بقیه گروه ها بیشتر باشد. پس از جمع آوری نظرات هر بخش شما می توانید عملکرد هر فرد را از جنبه های مختلف بسنجید.

مراجعین مطب نیز سهم بسیار مهمی در این ارزیابی دارند. بهترین راه برای ارزیابی نظر مراجعین، استفاده از نظرسنجی است. در صورتی که امکانات مناسب در مطب وجود داشته باشد شما می توانید این ارزیابی را بصورت مداوم انجام دهید تا افراد وضعیت ارزیابی خود را بصورت مداوم در نظر بگیرند.

3-ارزیابی عملکرد مالی مطب

تحلیل درآمد مطب به شما کمک می کند تا نقش عوامل مختلف را در درآمد خود بسنجید. در قیمت گذاری خدمات خود نیز می توانید از این روش استفاده نمایید. مثلاً در صورتی که قیمت خدمت خاصی را تغییر داده اید باید در بلند مدت درآمد حاصل از این خدمت را با دوره مشابه قبلی مقایسه نمایید. با این کار می توانید بفهمید  افزایش قیمت خدمت مورد نظر به چه شکل در درآمد شما تاثیر گذاشته است.

تحلیل درآمد را باید بصورت بلند مدت انجام دهید. در بازه تاریخی بلند مدت می توانید تغییرات درآمدی را بخوبی مشاهده کنید. مانند ارزیابی از طریق پرونده الکترونیک این روش نیز به شما کمک می کند تا عوامل موثر در درآمد را شناسایی کنید. با شناسایی این عوامل می توانید درآمد خود را افزایش دهید.
در صورتی که داده های مالی مطب خود را بصورت نرم افزاری داشته باشید می توانید از این روش استفاده نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *